2022. szeptember 1-től ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA lett intézményünk.
Az intézmény környezeti nevelési és fenntarthatóságra nevelési szempontú bemutatása
A gyerekek nap mint nap érzékelhetik, tapasztalhatják, milyen változásokon megy keresztül a Földünk, országunk, szűkebb környezetünk. Újságokból, tévéből értesülünk azokról a katasztrófákról, károkról, amelyek a bolygónkat veszélyeztetik. Sajnos a természeti katasztrófák mellett mi emberek is okozói vagyunk a környezet pusztulásának. Ezt városunkban is megfigyelhetjük. Célunk tudatosítani diákjainkban, hogy csak környezettudatos magatartással lehet ezeket a folyamatokat lelassítani. Eredményt csak a hatékony megelőzés biztosíthat. A tanulókon keresztül a családok környezetkímélő szemléletének kialakítását is fontosnak tartjuk.
Napjainkban a világ figyelme a fenntartható fejlődés megteremtése felé irányul. Ez az élet minden színterén tapasztalható: szociális, gazdasági, ökológiai, politikai területeken is. A fenntarthatóság ideológiai és tartalmi kialakítását az oktatásban kell elkezdenünk. A diákok számára olyan oktatást kell az iskolánknak biztosítani, amelyben a szakmai képzésen kívül hangsúlyt kapnak az erkölcsi kérdések és a környezettudatos életmód. Interaktív módszerek segítségével kreatív, együttműködésre alkalmas, felelős magatartást kialakító, döntéshozásra, konfliktus-kezelésre és megoldásra képes készségeket kell kialakítanunk. Mindezek megkívánják az új értékek elfogadtatását, kialakítását, megszilárdítását és azok hagyománnyá válását. A fenti célok csak úgy valósíthatók meg, ha hatékony tanulási, tanítási stratégiákat tudunk kialakítani.
Környezeti nevelés színterei iskolánkban
Hagyományos tanórai oktatásszervezésben
A tanórákon hozzárendeljük az adott témákhoz a megfelelő környezetvédelmi vonatkozásokat. Fontosnak tartjuk, hogy a diákjaink komoly elméleti alapokat szerezzenek, mert véleményünk szerint így lehet csak okosan, átgondoltan harcolni a környezet megóvásáért. Változatos módszereket használva adjuk át az ismereteket, de jelentős szerepet kap az önálló ismeretszerzés is.
Nem hagyományos tanórai keretben
Tanulóinkat a saját környezetükkel kapcsolatos aktivitásra neveljük.
- osztályterem, folyosó szépítése, tisztán tartása
- az iskola udvarán növények, fák ültetése, gondozása
- madáretetők kihelyezése, madarak etetése
- papírgyűjtés
- elemgyűjtés
- fémdobozok gyűjtése
Kirándulásokon, táborokban a természet megismerésére, szeretetére, védelmére tanítjuk a gyerekeket.
- kirándulások, táborok
- túrázások
- erdei iskola
Megismertetjük tanulóinkat a lakóhelyük közelében található természeti értékekkel.
- séta a környéken
- megfigyelési feladatok
- terek, parkok gondozása
- meglévő értékek védelme
Különböző hulladékgyűjtési akciókat szervezünk, beszélünk a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról.
- papírgyűjtés
- elemgyűjtés
- PET palack
A gyerekeket energiatakarékosságra neveljük.
- vízfogyasztás csökkentése
- takarékos világítás
Segítjük tanulóink kerékpáros és gyalogos közlekedését.
- kerékpártárolók biztosítása
- közlekedésbiztonsági ismeretek tanítása
Lehetőségeink szerint részt veszünk környezet- és természetvédelemmel kapcsolatos versenyeken. Szorgalmazzuk tanulóink részvételét környezetvédelmi pályázatokon. A természettudományos szakkörök a környezettudatos nevelés fontos színterei.
Iskolán kívüli tevékenységek
Tanulóinkon keresztül a családok környezettudatosságának alakulását is befolyásolhatjuk.
Környezeti nevelésünk alapelvei, céljai
Alapelvek, jövőkép
A környezeti nevelés alapelvei közül az alábbiakat kiemelten kell kezelnünk:
- legyen az egész életen át (élethosszig) tartó
- intézményes és nem-intézményes formában egyaránt fontos
- legyen interdiszciplináris (tudomány- és tantárgyközi megközelítés)
- legyen „lokális” és „globális” egyszerre
- legyen „aktuális” és „jövő orientált” egyszerre
- legyen rendszerszemléletű
- neveljen együttműködésre
- neveljen problémamegoldásra
- neveljen új értékrendszerre
- legyen multikulturális
Tartsuk szem előtt, hogy egy gyereket képezünk minden órán és foglalkozáson, vagyis fontos, hogy a diák fejében egységes rendszer alakuljon ki!
Célunk, jövőképünk, hogy környezettudatos állampolgárrá váljanak tanítványaink. Ennek érdekében diákjainkban ki kell alakítani:
- a környezettudatos magatartás és életvitelt
- személyes felelősségen alapuló környezetkímélő, takarékos magatartást és életvitelt
- a környezet (természetes és mesterséges) értékei iránti felelős magatartást, annak megőrzésének igényét és akaratát
- a természeti és épített környezet szeretetét és védelmét, a sokféleség őrzését
- a rendszerszemléletet
- tudományosan megalapozni a globális összefüggések megértését
- az egészséges életmód igényét, és elsajátíttatni az ehhez vezető technikákat, módszereket
Hagyományok ápolása:
- iskolanap szervezése az egész iskolai közösség számára
- a város nevezetességeinek feltérképezése
- erdei iskolai programok szervezése, megvalósítása
- osztályfőnöki órák környezetvédelmi témában
- környezetvédelmi programok folytatása-hulladékgyűjtés
- tantermek takarítása, díszítése
- ősszel a falevelek összegyűjtése
- kiselőadások, gyűjtőmunkák, könyvtár és IKT eszközök használatának szorgalmazása
- osztálykirándulások, túrák, erdei iskolai foglalkozások, projektek, témahetek szervezése a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével
Szaktárgyi célok:
- a szakórákon minden lehetőség megragadása környezeti nevelésre (pl. ember és környezete, kapcsolatok, természetismeret, a természet állapotának mérési módszerei)
- a hétköznapi környezeti problémák megjelenítése a szakórákon (a környezetszennyezés hatása a természeti, és az épített környezetre, az emberre)
- interaktív módszerek kipróbálása, alkalmazása (csoportmunka, önálló, kísérlet, problémamegoldó gondolkodást fejlesztő feladatok)
Fenntarthatóság
A fenntartható fejlődés a XXI. sz. nagy kihívása az emberiség számára. Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink minél hamarabb életük aktív részévé tegyék ennek tudatos megvalósítását.
Törekszünk diákjainkban tudatosítani a következőket:
- helyi értékek védelme, környezetvédelem
- tudatos vásárlás
- gyalogos és kerékpáros közlekedés fontossága
- energiatakarékosság
- szelektívgyűjtés, újrahasznosítás
- emlékezzünk meg a jeles napokról
Iskolánk külső és belső megjelenésének tükröznie kell azt a szemléletet, hogy mindenki fontosnak tartja a környezet állapotának milyenségét, az esztétikus környezet biztosítását a hatékony munkavégzéshez.
Akkor ér sokat a szavakban átadott tudás, ha az iskola egész működése, a dolgozóinak személyes példája is tükrözi ezt. Ehhez mindenkinek – pedagógusoknak és technikai munkatársaknak egyaránt – tevékenyen hozzá kell járulnia a saját munkaterületén, tevékenysége során.
Az intézmény környezeti nevelési hagyományainak, szokásainak, rendszerszerű tevékenységeinek általános bemutatása
Iskolánkban évek óta nagy hangsúlyt fektetünk a környezettudatos életmód kialakulására.
Ennek érdekében kidolgoztuk a moduláris oktatási programot „Egészséges életmód és környezetvédelem” témakörben. A programot a második és hatodik évfolyamon a környezetismeret tantárgy és az osztályfőnöki órák keretén belül valósítjuk meg. A moduláris oktatás cél- és követelményrendszerét iskolánk pedagógiai programja tartalmazza.
Iskolánk a TÁMOP 3.1.4. pályázaton belül négy évvel ezelőtt kidolgozott egy innovációt, melynek a „Környezettudatos magatartás kialakításának programja” címet adta.
A program célja:
Kiemelt célok:
- Támogatni a kompetencia alapú oktatási programban előírt tanulási, tanítási folyamat korszerűsítését, fenntartását.
- Segíteni a kompetencia alapú oktatás kiterjesztését.
- A környezettudatos életmóddal kapcsolatos attitűdök kialakítása a gyerekek és a szülők körében.
- Az innováció átfogó célja, hogy elősegítse a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve az élő természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését.
- A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe, gyarapításába. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá. Szerezzenek személyes tapasztalatokat az együttműködés, a környezeti konfliktusok közös kezelése és megoldása terén.
- Pozitív érzelmi viszony kialakítása a természeti, társadalmi, tárgyi világ értékei iránt.
- A közvetlen környezet felfedezésében tudatos, tervszerű, differenciált készség- és képességfejlesztés.
- Olyan képességeket, készségeket helyezni a pedagógiai munka középpontjába, melyek a gyermek illetve felnőttek számára fontosak.
- A pedagógiai munka kibővüljön az ismeretanyag átadásáról a képességfejlesztésre.
- Pozitív pedagógiai rendszer kiépítése, mely olyan lehetőségeket ad a pedagógusok kezébe, amelyekkel a helyi közösséghez való aktív kapcsolódáson keresztül, a hátrányos helyzetű gyermekekben is kialakítható a környezettudatos magatartás.
Részcélok:
- közvetlen környezet megismerésének kialakítása
- „Zöld” szemléletű szokás-, és szabályrendszer kialakítása
- növények, állatok gondozásának, védelmének fontossága
- Mi lehet még belőle? –újrahasznosítási ötletek kidolgozása
- hulladékgyűjtés szerepének tudatosítása
- energiatakarékosság jelentőségének kialakítása a tanulókban
Az innováció teljes szövege az iskola honlapján olvasható. A tanórákon hozzárendeljük az adott témákhoz a környezetvédelmi vonatkozásokat.
Programjaink, melyek a környezetvédelem témakörhöz kapcsolódnak és a fenntarthatóság pedagógiáját szolgálják:
- az iskola épületének, környezetének virágosítása, faültetés
- osztályterem, folyosó szépítése
- az iskola környezetének rendszeres takarítása, szemétszedés
- hulladékgyűjtés (papír, elem, PET palack)
- energiatakarékosság (víz, villany, ajtók-ablakok ellenőrzése)
- megemlékezés a jeles napokról
- témahét (Kincsünk az energia, Egészséges életmód)
- védnökség a Honvédsírok felett
- ÖKO – versenyen való részvétel. (Petőfi Sándor Általános Iskola Gödöllő)
- „Barangolás földön, vízen, levegőben” iskolánk által meghirdetett internetes verseny
- természettudományos szakkör (Kis kémikusok)
- családi nap az alsó tagozaton
- szorgalmazzuk a gyalogos és kerékpáros közlekedést
- közlekedésbiztonsági vetélkedő minden évben a rendőrség támogatásával
- túrák, erdei iskola szervezése
- kapcsolat testvériskolánkkal, a Budapesti V. Kerületi Váci Utcai Ének – Zenei Általános Iskolával, mely ÖKOISKOLA (A két iskola között együttműködési megállapodás született.)