2022. szeptember 1-től ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA lett intézményünk.

Az intézmény környezeti nevelési és fenntarthatóságra nevelési szempontú bemutatása

A gyerekek nap mint nap érzékelhetik, tapasztalhatják, milyen változásokon megy keresztül a Földünk, országunk, szűkebb környezetünk. Újságokból, tévéből értesülünk azokról a katasztrófákról, károkról, amelyek a bolygónkat veszélyeztetik. Sajnos a természeti katasztrófák mellett mi emberek is okozói vagyunk a környezet pusztulásának. Ezt városunkban is megfigyelhetjük. Célunk tudatosítani diákjainkban, hogy csak környezettudatos magatartással lehet ezeket a folyamatokat lelassítani. Eredményt csak a hatékony megelőzés biztosíthat. A tanulókon keresztül a családok környezetkímélő szemléletének kialakítását is fontosnak tartjuk.

Napjainkban a világ figyelme a fenntartható fejlődés megteremtése felé irányul. Ez az élet minden színterén tapasztalható: szociális, gazdasági, ökológiai, politikai területeken is. A fenntarthatóság ideológiai és tartalmi kialakítását az oktatásban kell elkezdenünk. A diákok számára olyan oktatást kell az iskolánknak biztosítani, amelyben a szakmai képzésen kívül hangsúlyt kapnak az erkölcsi kérdések és a környezettudatos életmód. Interaktív módszerek segítségével kreatív, együttműködésre alkalmas, felelős magatartást kialakító, döntéshozásra, konfliktus-kezelésre és megoldásra képes készségeket kell kialakítanunk. Mindezek megkívánják az új értékek elfogadtatását, kialakítását, megszilárdítását és azok hagyománnyá válását. A fenti célok csak úgy valósíthatók meg, ha hatékony tanulási, tanítási stratégiákat tudunk kialakítani.

 


Környezeti nevelés színterei iskolánkban

Hagyományos tanórai oktatásszervezésben

A tanórákon hozzárendeljük az adott témákhoz a megfelelő környezetvédelmi vonatkozásokat. Fontosnak tartjuk, hogy a diákjaink komoly elméleti alapokat szerezzenek, mert véleményünk szerint így lehet csak okosan, átgondoltan harcolni a környezet megóvásáért. Változatos módszereket használva adjuk át az ismereteket, de jelentős szerepet kap az önálló ismeretszerzés is.

Nem hagyományos tanórai keretben

Tanulóinkat a saját környezetükkel kapcsolatos aktivitásra neveljük.

  • osztályterem, folyosó szépítése, tisztán tartása
  • az iskola udvarán növények, fák ültetése, gondozása
  • madáretetők kihelyezése, madarak etetése
  • papírgyűjtés
  • elemgyűjtés
  • fémdobozok gyűjtése

Kirándulásokon, táborokban a természet megismerésére, szeretetére, védelmére tanítjuk a gyerekeket.

  • kirándulások, táborok
  • túrázások
  • erdei iskola

Megismertetjük tanulóinkat a lakóhelyük közelében található természeti értékekkel.

  • séta a környéken
  • megfigyelési feladatok
  • terek, parkok gondozása
  • meglévő értékek védelme

Különböző hulladékgyűjtési akciókat szervezünk, beszélünk a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról.

  • papírgyűjtés
  • elemgyűjtés
  • PET palack

A gyerekeket energiatakarékosságra neveljük.

  • vízfogyasztás csökkentése
  • takarékos világítás

Segítjük tanulóink kerékpáros és gyalogos közlekedését.

  • kerékpártárolók biztosítása
  • közlekedésbiztonsági ismeretek tanítása

Lehetőségeink szerint részt veszünk környezet- és természetvédelemmel kapcsolatos versenyeken. Szorgalmazzuk tanulóink részvételét környezetvédelmi pályázatokon. A természettudományos szakkörök a környezettudatos nevelés fontos színterei.

Iskolán kívüli tevékenységek

Tanulóinkon keresztül a családok környezettudatosságának alakulását is befolyásolhatjuk.


Környezeti nevelésünk alapelvei, céljai

Alapelvek, jövőkép

A környezeti nevelés alapelvei közül az alábbiakat kiemelten kell kezelnünk:

  • legyen az egész életen át (élethosszig) tartó
  • intézményes és nem-intézményes formában egyaránt fontos
  • legyen interdiszciplináris (tudomány- és tantárgyközi megközelítés)
  • legyen „lokális” és „globális” egyszerre
  • legyen „aktuális” és „jövő orientált” egyszerre
  • legyen rendszerszemléletű
  • neveljen együttműködésre
  • neveljen problémamegoldásra
  • neveljen új értékrendszerre
  • legyen multikulturális

Tartsuk szem előtt, hogy egy gyereket képezünk minden órán és foglalkozáson, vagyis fontos, hogy a diák fejében egységes rendszer alakuljon ki!

Célunk, jövőképünk, hogy környezettudatos állampolgárrá váljanak tanítványaink. Ennek érdekében diákjainkban ki kell alakítani:

  • a környezettudatos magatartás és életvitelt
  • személyes felelősségen alapuló környezetkímélő, takarékos magatartást és életvitelt
  • a környezet (természetes és mesterséges) értékei iránti felelős magatartást, annak megőrzésének igényét és akaratát
  • a természeti és épített környezet szeretetét és védelmét, a sokféleség őrzését
  • a rendszerszemléletet
  • tudományosan megalapozni a globális összefüggések megértését
  • az egészséges életmód igényét, és elsajátíttatni az ehhez vezető technikákat, módszereket

Hagyományok ápolása:

  • iskolanap szervezése az egész iskolai közösség számára
  • a város nevezetességeinek feltérképezése
  • erdei iskolai programok szervezése, megvalósítása
  • osztályfőnöki órák környezetvédelmi témában
  • környezetvédelmi programok folytatása-hulladékgyűjtés
  • tantermek takarítása, díszítése
  • ősszel a falevelek összegyűjtése
  • kiselőadások, gyűjtőmunkák, könyvtár és IKT eszközök használatának szorgalmazása
  • osztálykirándulások, túrák, erdei iskolai foglalkozások, projektek, témahetek szervezése a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével

Szaktárgyi célok:

  • a szakórákon minden lehetőség megragadása környezeti nevelésre (pl. ember és környezete, kapcsolatok, természetismeret, a természet állapotának mérési módszerei)
  • a hétköznapi környezeti problémák megjelenítése a szakórákon (a környezetszennyezés hatása a természeti, és az épített környezetre, az emberre)
  • interaktív módszerek kipróbálása, alkalmazása (csoportmunka, önálló, kísérlet, problémamegoldó gondolkodást fejlesztő feladatok)

Fenntarthatóság

A fenntartható fejlődés a XXI. sz. nagy kihívása az emberiség számára. Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink minél hamarabb életük aktív részévé tegyék ennek tudatos megvalósítását.

Törekszünk diákjainkban tudatosítani a következőket:

  • helyi értékek védelme, környezetvédelem
  • tudatos vásárlás
  • gyalogos és kerékpáros közlekedés fontossága
  • energiatakarékosság
  • szelektívgyűjtés, újrahasznosítás
  • emlékezzünk meg a jeles napokról

Iskolánk külső és belső megjelenésének tükröznie kell azt a szemléletet, hogy mindenki fontosnak tartja a környezet állapotának milyenségét, az esztétikus környezet biztosítását a hatékony munkavégzéshez.

Akkor ér sokat a szavakban átadott tudás, ha az iskola egész működése, a dolgozóinak személyes példája is tükrözi ezt. Ehhez mindenkinek – pedagógusoknak és technikai munkatársaknak egyaránt – tevékenyen hozzá kell járulnia a saját munkaterületén, tevékenysége során.


Az intézmény környezeti nevelési hagyományainak, szokásainak, rendszerszerű tevékenységeinek általános bemutatása
Iskolánkban évek óta nagy hangsúlyt fektetünk a környezettudatos életmód kialakulására.

Ennek érdekében kidolgoztuk a moduláris oktatási programot „Egészséges életmód és környezetvédelem” témakörben. A programot a második és hatodik évfolyamon a környezetismeret tantárgy és az osztályfőnöki órák keretén belül valósítjuk meg. A moduláris oktatás cél- és követelményrendszerét iskolánk pedagógiai programja tartalmazza.

Iskolánk a TÁMOP 3.1.4. pályázaton belül négy évvel ezelőtt kidolgozott egy innovációt, melynek a „Környezettudatos magatartás kialakításának programja” címet adta.


A program célja:

Kiemelt célok:

  • Támogatni a kompetencia alapú oktatási programban előírt tanulási, tanítási folyamat korszerűsítését, fenntartását.
  • Segíteni a kompetencia alapú oktatás kiterjesztését.
  • A környezettudatos életmóddal kapcsolatos attitűdök kialakítása a gyerekek és a szülők körében.
  • Az innováció átfogó célja, hogy elősegítse a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve az élő természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését.
  • A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe, gyarapításába. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá. Szerezzenek személyes tapasztalatokat az együttműködés, a környezeti konfliktusok közös kezelése és megoldása terén.
  • Pozitív érzelmi viszony kialakítása a természeti, társadalmi, tárgyi világ értékei iránt.
  • A közvetlen környezet felfedezésében tudatos, tervszerű, differenciált készség- és képességfejlesztés.
  • Olyan képességeket, készségeket helyezni a pedagógiai munka középpontjába, melyek a gyermek illetve felnőttek számára fontosak.
  • A pedagógiai munka kibővüljön az ismeretanyag átadásáról a képességfejlesztésre.
  • Pozitív pedagógiai rendszer kiépítése, mely olyan lehetőségeket ad a pedagógusok kezébe, amelyekkel a helyi közösséghez való aktív kapcsolódáson keresztül, a hátrányos helyzetű gyermekekben is kialakítható a környezettudatos magatartás.

Részcélok:

  • közvetlen környezet megismerésének kialakítása
  • „Zöld” szemléletű szokás-, és szabályrendszer kialakítása
  • növények, állatok gondozásának, védelmének fontossága
  • Mi lehet még belőle? –újrahasznosítási ötletek kidolgozása
  • hulladékgyűjtés szerepének tudatosítása
  • energiatakarékosság jelentőségének kialakítása a tanulókban

Az innováció teljes szövege az iskola honlapján olvasható. A tanórákon hozzárendeljük az adott témákhoz a környezetvédelmi vonatkozásokat.

Programjaink, melyek a környezetvédelem témakörhöz kapcsolódnak és a fenntarthatóság pedagógiáját szolgálják:

  • az iskola épületének, környezetének virágosítása, faültetés
  • osztályterem, folyosó szépítése
  • az iskola környezetének rendszeres takarítása, szemétszedés
  • hulladékgyűjtés (papír, elem, PET palack)
  • energiatakarékosság (víz, villany, ajtók-ablakok ellenőrzése)
  • megemlékezés a jeles napokról
  • témahét (Kincsünk az energia, Egészséges életmód)
  • védnökség a Honvédsírok felett
  • ÖKO – versenyen való részvétel. (Petőfi Sándor Általános Iskola Gödöllő)
  • „Barangolás földön, vízen, levegőben” iskolánk által meghirdetett internetes verseny
  • természettudományos szakkör (Kis kémikusok)
  • családi nap az alsó tagozaton
  • szorgalmazzuk a gyalogos és kerékpáros közlekedést
  • közlekedésbiztonsági vetélkedő minden évben a rendőrség támogatásával
  • túrák, erdei iskola szervezése
  • kapcsolat testvériskolánkkal, a Budapesti V. Kerületi Váci Utcai Ének – Zenei Általános Iskolával, mely ÖKOISKOLA (A két iskola között együttműködési megállapodás született.)